Halwa Telinga

Assalamualaikum........

Terima kasih kepada semua yang mengunjungi blog ini.
Tujuan ku membina blog ini sekadar untuk mengasah minda
dan berkongsi pengalaman.
Andaikata ada persamaan dan terkasar bahasa harap dimaafkan...

Sunday, March 15, 2009

Aduhai jiranku....

Kehidupan harian kita sering ada gembira , kadangkala kedukaan mengundang.Itulah warna-warni perjalanan seharian kita....Pejam celik usia meningkat....Setiap hari ada sahaja cerita, seperti wayang yang sentiasa bertukar gambarnya. Rempah ratus kehidupan ini yang membuat

kita semakin matang dan tersenyum sendiri.



Dua hari lepas... anak ku pulang dari sekolah dengan perasaan marah. Ketika membuka pintu pagar aku lihat mulutnya membebel sesuatu tetapi aku tidak dapat mendengar bebelannya. Apabila aku bertanya, dia hanya menjawab nanti dia ceritakan. Aku melihat sahaja gelagatnya dari dalam rumah. Aku lihat dia mencapai getah paip lalu membuka air sambil memancutkan air kearah tayar basikalnya. Lagilah aku hairan, tengahari buta....balik dari sekolah rajin pula dia membasuh basikalnya. Tak puashati dengan kerenahnya akupun keluar rumah untuk

mendengar ceritanya. Mendengar sahaja ceritanya akupun apalagi ketawalah...hahaha....Rupa-rupanya dia membebel kerana terlanggar lampin pakai buang yang dibuang oleh jiranku. Diaper tu pula ada tut.....apalagi melekat le kat tayar basikalnya. Patut le dia marah... katanya tak sempat nak mengelak sebab tak perasan. Untuk menyejukkan hatinya kerana marah pada jiranku, akupun mengatakan padanya mungkin lori sampah yang tercicirkan diaper tu. Nasib baik le jiranku tiada di rumah kerana bekerja kalau tidak malu juga aku dengan perangai anak ku. Seboleh-bolehnya aku tak mahu perkara remeh temeh membuatkan jiran dan aku tak bertegur sapa. Jiranlah penganti saudara mara kita yang jauh.



Pengajaran dari cerita ini...kesedaran sivik harus kita tanamkan dalam diri seseorang dari kecil lagi. Tak rugi kalau kita mengajar mereka membuang sampah di tempat yang disediakan. Sekarang nipun kesedaran sivik amat kurang pada anak2 remaja. Apalah akan jadi dengan kehidupan anak2 kita di masa akan datang..Andainya kita didik mereka dengan berlandaskan agama , insyaallah terpeliharalah keperibadian

3 comments:

  1. salam..nape x ltk chatbox kt sini..mari jom trial http://www.msjbox.com free 30hr trial..1thn cuma 10rm je...mari la...

    ReplyDelete
  2. SiS-lin,
    Masih baru berjinak-jinak dengan blog, belum berapa pandai lagi...Thanks anyway...

    ReplyDelete
  3. Apa kata tiap tiap hari kita tolong jirang bersihkan kawasan rumah dia, tentu perkara tu tak berulang lagi....hehe....

    ReplyDelete